خارجی‌ها و زبان فارسی

این رو داشته باشین تا بگم قضیه چیه:

سلام، 
من دیرور کتاب "زبان فارسی گفتاری" را خریدم.
بفرمایین بنویس، جمله "آخیش راحت شدیم" چه معنی دارد به زبان نوشتاری؟ آخیش چیه؟

این‌هم جواب من:

سلام دنیس عزیز،
امیدوارم خوب و سرحال باشی؛
«آخیش» یک اصطلاح گفتاری است. نمی‌دانم که آیا از کلمه‌ی دیگری گرفته شده است یا نه، ولی این‌جا یه معنی «بالاخره» (at last) به کار رفته است. «راحت شدیم» هم به معنی «خیالمان راحت شد» یا «آسوده شدیم» (relaxed) به کار رفته است.
بدین ترتیب معنی کامل جمله –تقریبا- این است: «at last we got relaxed» .
گفتن معنی آخیش کمی سخت است :D شاید بتوان «whew» را معادل آن در انگلیسی دانست. یا شاید این شکلک یاهو کمک کند: Whew
موفق باشی ;)

==========          ==========          ==========          ==========         

پی.اس: حالا موضوع چیه؟!:

چند وقت پیش، یه پیغام برام اومد از طرف شخصی به نام «دنیس»!!
اولش فکر کردم از این سرکاری‌هاست . از همونایی که یه عکس قشنگ هم ضمیمه دارن و آدم رو قلقلک می‌دن که زودتر بازشون کنه، وقتی بازش می‌کنی هم توش نوشته که «من داشتم تو نت می‌گشتم  و یهویی تو رو پیدا کردم و پروفایلت رو که دیدم خیلی خوشم اومد و .....» خلاصه از این شعرNerdها. آخرش هم می‌فهمی سرکاریه و بی‌خودی دلت رو خوش کرده بودی Sigh
چی؟ نه بابا، من که تاحالا از این‌ها ندیدم و سرکار هم نرفتم، دوستام می‌گفتنBig Grin


خلاصه، وقتی که بازش کردم، یهو یه چیز جالب دیدم توش، یه بابایی (همین دنیس) به زبان شیرین فارسی نوشته بود:

سلام،  اسمم دینیس است. من از روسیه هستم. من فارسی را یاد می گیرم. بفرمایید، اگر می دانی بنویس به من از کجا می توان فیلم های ایرانی دونلود کرد.
متشکرم و خدا نگهدار.
Denis.

اولین عکس‌العمل من گفتن کلمه‌ی مبارک «زکی(TM)» بود. بعدش یه‌کم (فقط یه‌کم هاااا) شاخ در آوردم، بعدش کلی حال کردم که یکی تو این اینترنت کوفتی که زبان فارسی حتی تو لیست 50 تا زبون معمول سایت‌های اصلی‌اش هم نیست فارسی نوشته و آخر این‌که یکی رفته «فارسی یااااااد گرفته»!؟!؟!؟ (آخه چرا یکی باید بره فارسی یادبگیره؟!؟ I dont know)
ولی خداوکیلی کلی حال داد. دیدن این‌که یکی به زبون تو (اون‌هم زبونی که این‌قدر مهجوره) یه چیزی برات نوشته اون‌هم به این خوبی و روونی!!

جوابش رو دادم، هرچند خودم هم نمی‌دونستم (آخه کی فیلم فارسی می‍بینی، حالا دیدنش هیچی، کی دانلود می‌کنه!؟!؟!!!!، حالا اون‌هم به کنار، اصلا کی آپلودش می‌کنه Rolling on the floor!!!!!)

بعدش‌هم بهش گفتم که اگر فیلم خاصی رو می‌خواد، من می‌تونم براش بگیرم و بفرستم. چی؟ نه‌خیر یادم نرفت خودم رو معرفی کنم، گفتم بهش که «فردین» هستنNerd.

 

حالا یه چند وقتی هست که داریم پیغام ردوبدل می‌کنیم. تو یاهو هم من‌رو اضافه (add، دیگه قراره که تو فارسی نوشتن کم نیاریم)کرده  یه چندین باری هم روشن (on Big Grin) شده اما هنوز با هم صحبت نکردیم. فکر کنم روش نمی‌شه.

 

خلاصه که خیلی برام جالب بود.

البته یه نکته هم هست که بدجوری فکرم رو مشغول کرده‌هااااا، اون‌هم اینه که آخه چرا به جای این آقای دنیس (که عکسش رو هم گذاشته بود تو پروفایلشWaiting) ، یه دخترخانم ترگل-ورگل نمی‌خواد فارسی یاد بگیره که آدم بیشتر راغب باشه بهش کمک کنه Big GrinCoolSillyWhistling!؟؟!؟!

2 نظرات:

Milad گفت...

قانون مورفی عزیزم! قانون مرفی!
مثال : دوست من هر وقت اشتباهی بهش زنگ میزنن یه دختر در میاد اونم از رششششت.
ماله من تا حالا هر چی اتفاق اوفتاده به شدت عجیب بوده فکر کن من تماس اشتباه از یه کد داشتم که تحقیق به عمل اومد از کویت بوده!!!!!!!

راوی گفت...

آره والا،
اصلا همین که این قانون اسمش مورفیِ و مثلا قانون «نیکل» نیست مهر تاییدی است بر این امر :D

ارسال یک نظر