آخیش.. یه‌کم خنک شدم!

آقا بعد از ایییییییییییین همه مصیبت و بدبختی که این Asterisk بر سر ما آورد (والبته اون گیر و گم‌های تمرین‌های درس امنیت) دیگه امر بهم کاملا مشتبه شده بود که این لینوکس و دارو دستش 2زار® هم نمی‌ارزن :D

حالا تو همین گیر و دار، سر کلاس امنیت (که البته استادش از مخالفان سرسخت این MS بدبخته)، بحث شد من گفتم آخه مشکل تنظیمات گرافیکی و Radio Button و Wizard و Check box چیه که برای تنظیم یه نرم‌افزار مثل این Squid باید 4000خط!!!! فایل config رو بگردی دنبال یه چیزایی که اگر وجود داشته باشن، ممکنه هر اسمی داشته باشن؟!؟!

تو این گیرودار، یهو یکی از بچه‌ها –که انصافا از این رفیقمون بعید بود همچین چیزی بگه- برگشت گفت، ولی نه، اکثر سرورهای دنیا که Linux دارن...

وااااااااااااااااااااااااااااااای خدا، اصلا سرم رو می‌خواستم بزنم به دیوار. آخه داداش تو چرا دیگه اینو می‌گی؟!؟! گفتم می‌شه بگی از کجا این حرف رو می‌زنی؟ گفت «مشخصه، همه می‌دونن»..

حالا دیروز محمد یه چیزی پیدا کرد که عینهو آب رو آتیش خنکم کرد:

http://blogs.zdnet.com/web2explorer/?p=262

دیگه هیچی ندارم بگم :D

2 نظرات:

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Unknown گفت...

البته من موافق یا مخالف هیچ سیستم عاملی نیستم و هر کدوم رو در جای خودشون موفق می دونم. حاضرم مناظره هم بکنم. ولی چند نکته:
1- آمارت مال سال 2006 ه (گرچه شاید تا الان هم چندان تفاوتی نکرده باشه ولی به هرحال)
2- آمارت مربوط به کل سیستم عامل هاییه که تو دنیا استفاده می شن، اعم از End User ها یا Server ها یا Embedded System ها) پس خیلی کلی به نظر می رسه. (این بر می گرده به همون جای استفاده از هر سیستم عامل که اول گفتم)
3- سادگی استفاده یکی از پارامترهاییه که می تونه تو انتخاب سیستم عامل موثر باشه که البته در سطح End-User وزنش سنگین تر می شه. اما خداتا پارامتر دیگه برای انتخاب سیستم عامل به خصوص در سطح Server ها وجود داره.
4- به این لینک یه نگاهی بنداز:
http://news.netcraft.com/archives/2008/12/24/december_2008_web_server_survey.html
گرچه به نظر می رسه بعد از سال 2006 (یعنی ظهور IIS 6) یک تغییر اندکی تو کل نمودار به وجود اومده اما هنوز غلبه با Apache و به تبع اون Linuxه.
5- توصیه و یا حتی تعصب داشتن روی یک سیستم عامل خاص ممکنه از یک آدم عادی و یا حتی یک تکنسیسن با تجربه زیاد عجیب به نظر نرسه، اما تصمیم گیری و توصیه، بدون توجه به پارامترها و علم عمیق نسبت به اونها از یک مهندس (و یا شاید کلمه دانشمند در اینجا بهتر باشه) بعید به نظر می رسه. شناخت محیط استفاده، Reliability، Fault Recovery، دسترسی به لایه های زیرین سیستم عامل، امکان Monitoring و یا حتی دستکاری لایه های زیرین و یا برنامه ها ووو می تونه عوامل مهمی در انتخاب یک سیستم عامل در محیط های خاص به حساب بیان.
اوه اوه اوه. من برم درس بخونم. چقدر مزخرف گفتم. ساعت 1:30 شد.

ارسال یک نظر