ای بابا، یکی غضنفرو بگیره!

خدمت برادر ارجمندم، جناب آقای بلبل،

(می‌خواستم اینا رو تو همون commentهای قبلی بنویسم، ولی دیدم حیفه، حروم می‌شه، باید این جا بنویسم و بعدشم بکنمشون تو چشت:D )

مرده حسابی،

اولا به نظر من اگر آمار تغییر کرده باشه، به احتمال زیاد باتوجه به روند رشد کیفیت سریع سیستم‌های این بابا(چه عامل، چه غیرعامل)، حتما به نفعش تغییر کرده، نه به ضررش. کما این‌که تو خودت می‌دونی Windows2003 با 2000 یا XP با 2000 زمین تا آسمون فرق کردن و بهتر شدن.

ثانیا، آمار که جزئیات داره، می‌بینی که Windows 2000 از Linux سهم بیشتری داره (بابا لامصب اون ME مزخرف هم سهمش بیشتر از اونه!!!!).

این آمارت هم من نفهمیدم چی رو نشون می‌ده، تا جایی که من می‌بینم، مقایسه‌ی چندتا وب-سروره که نمی‌دونم به این بحث چه ربطی داره. این‌که Apache اوله که نشون نمی‌ده که مردم دارن از اون نسخه‌ی text-base تحت لینوکسش استفاده می‌کنن! اگر این‌جور باشه، یعنی این 51% روی اون 3% غیر Microsoftای‌ها دارن کار می‌کنن؟! که اصلا به عقل جور در نمی‌آد. آخه مگه می‌شه از کل کامپیوترهای دنیا، فقط 3% سرور باشن؟ تو همین شرکت خودمون که بچه‌های خدمات هم برای خودشون دستگاه دارن، بازم نسبت سرورها به ایستگاه‌های کاری، بیشتر از یک به دهه.

حالا هم که من نگفتم هرجا این بابا محصول داره (مثلا این وب-سرور) از تمام رقبا بهتره، الان بحث سر سیستم عاملشه، هرچند من رو بقیه‌اش هم حاضرم بحث کنم ;)

آخرش این‌که فرض کن همه‌ی فرمایشاتت (منظورم اراجیفتن) متین؛ کللللللللللللی پارامتر هست که تو این مقایسه دخیله. نه من، نه تو و نه هیچ‌کس دیگه هم هیچ‌وقت نشستیم اینارو بررسی کنیم و احتمالا هم نخواهیم کرد که تازه بخوایم هم به این راحتی‌ها نیست. ولی من یه معیار ساده‌تر دارم: داداشه‌من، با همه‌ی این آسمون-ریسمون‌ها، آخرش همه دارن از این استفاده می‌کنن(97%!!!!!!!)، حالا تو باز هی بگو که نه، باید رفت و تحقیق کرد که آیا....؟!

به قول محمد، قضیه‌ی این لینوکس و دارو دسته‌اش، قضیه‌ی اون پادشاهست که لخت بود! (وای خاک بر سرم، ببین منو به زدن چه حرفای بی ناموسی وا می‌داریاااا).

اونایی که دارن استفاده می‌کنن هم روشون نمی‌شه بگن بابا این چرا این‌قدر مزخرفه!؟؟!

والا به نظر من که آدم باید مازوخیزم داشته باشه که از یه همچین چیزی استفاده کنه.


 

خلاصه که با «همه‌ی احترامی که برات قائلم، اما این اظهار نظرت ..... »

9 نظرات:

Yousef Salimpour گفت...

سلام سلام!
تو که منو میشناسی نه طرفدار دو آتیشه لینوکسم نه مخالف سر سخت ویندوز. آدمهای زیادی رو دیدم که لینوکس انقدر اذیتشون کرده که دیگه حاضر نیستن ریختشو ببینن و همچنین آدمهایی که عاشق لینوکس هستن. من فکر میکنم که اینجور مقایسه بهتر و بدتر درست نیست، هر کدوم از اینها مخاطب های خودشون رو دارن و نقاط قوت و ضعف خودشون رو. تو و اون 97 درصد بیشتر ساده و روان بودن براتون مهمه که طبیعی هم هست اکثریت باشن. ولی ممکنه بعضی مواقع ساده بودن الویت اول نباشه، من واقعا معتقدم که خانواده لینوکس از ویندوز قدرت و انعطاف پذیری بیشتری دارن و برای بعضی کاربردها بهترن. مثلا سر همین قضیه config، درسته که کار رو سخت تر میکنه ولی در عوض تو اگر یه روز بخوای میتونی با یه جستجوی ساده یه اسکریپت بنویسی که اتوماتیک بعضی کارها رو انجام بده و حتی براش کنترل پنل مدیریت درست کنی. ولی تو ویندوز باید بری از لای جرز پیدا کنی که حالا فلان setting تو کجای رجستریه بعد تو تغییر دادنشم به هزار تا مشکل پیش بینی نشده می خوری که هیچ کس هم نمیتونه جوابتو بده. اصولا اگر از یه سطحی بخوای به سیستم عامل نزدیک تر بشی تو ویندوز به بن بست می خوری در حالی که تو لینوکس تقریبا همه راه ها بازه. بازم تاکید می کنم که من معتقد به بهتر و بدتر بودم مطلق نیستم ولی می خوام بگم که لینوکس بعضی جاها جدا بهتره، همونطور که ویندوز هست.

راوی گفت...

من یه‌بار دیگه با تاکید تمام می‌گم، تمام اینایی که می‌گین درست، اما -براساس آمار- این مواقعی که می‌گین که اگر ...
- اگر بخوای configای کنی که ...
- اگر بخوای به سیستم عامل نزدیک‌تر بشی (البته این رو دیگه نفهمیدم یعنی چی، امیدوارم منظور بدی نداشته باشی!!)
اینا همش روی هم 0.36% مواقع کاربرد رو تشکیل می‌دن!!!
بعدشم، این‌که می‌گی که «هیچ‌کس نمی‌تونه کمکت کنه»، یا این‌که یه اسکریپت «ساده» بنویسی که فلان کارو انجام بده، به‌نظرم خیلی مغرضانه است.
آخه لامصب، اگر تو به یه مشکلی تو یه سیستم عامل بخوری، اگر 98% مردم دنیا اون سیستم عامل رو داشته باشن احتمال اینکه کمک روش گیر بیاری بیشتره، یا کمتر از 1% مردم داشت باشنش!!

Yousef Salimpour گفت...

ده نه خب وقتی اون 98 درصد اکثرشون فقط بلدن که next، next بزنن برنامه نصب کنن و همه مشکلات رو با ری استارت کردن یا ویندوز از اول نصب کردن حل کنن معلومه که کمک زیادی نمی تونن بکنن، بعدم اینکه تو ویندوز خیلی چیزها رو اصلا قرار نیست کسی بدونه..
تازه این آمار حتما مربوط به کاربرای عادیه که اصلا موضوع بحث نیستن چون در اینکه لینوکس به درد اونها نمی خوره اصلا شکی نیست.
اسکریپت رو جدی میگم، مثالی که خودم چند روز پیش باهاش درگیر بودم اینه که یه سرویسی داری که قراره به وب سرور خروجی بده (مثل پشتیبانی از یه زبون جدید که وب سرور خودش مستقیما پشتیبانی نمی کنه) بعد فقط یه بخش یه وب سایتی می خوای که اون خروجی رو نشون بده و مکانیزمی لازم داری که هر وقت کسی اون صفحه رو خواست بیاد ببینه اگر سرویس بالا نیست اجراش کنه تا وب سرور ازش استفاده کنه، به startup سیستم هم دسترسی نداری جون سرور dedicated نیست. خب کل این بعد از یه ساعتی گشتن تو اینترنت شد حدود 5 خط اسکریپت bash. و من هیچ تصوری ندارم که تو ویندوز چه جوری باید این کار رو می کردم. میخوام بگم که مادامی که تو قالبی کار میکنی که ویندوز برات تعریف کرده مشکلی نیست ولی اگر بخوای کارای عجیب تری بکنی اصلا انعطاف پذیری و قدرت کار کردن در سطح پایین لینوکس رو نداره.
منظور از قدرت امکان پذیری نیست اینه که اون کار رو با چند خط دستور ترمینال انجام بدی یا اینکه بری برنامه VC++ و البته خدا رو شکر دات نت بنویسی.

راوی گفت...

آقا چه اشکالی داره که با 10تا کلیک یه برنام‌ی سرور-ساید رو نصب و تنظیم کنی؟
اصلا من نمی‌فهمم که مشکل check box و radio button و wizard و کلا look-n-feel چیه که آدم باید میخ رو برداره هی به خودش فرو کنه و بره 4000خط فایل بخونه که فسقل برنامه رو config کنه!؟ تازه اونم بعد از این‌که با 60 تا دستور عجیب و غریب make و make install و install و امثالهم که هرکدومشون هم پارامترهای خودشون رو دارن(یکی به a گفته b یکی به b گفته a) برنامه‌رو احیانا موفق شه که نصب کنه؟
بعدشم، بابا این آمار که کلیه، گفته OS market share، نگفته کابر عادی و غیرعادی، نگفته بازار مایکروسافت که ;)
اتفاقا منم می‌خوام بگم که (همون‌طور که تو آمار نشون داده شده) 89% مواقع لازم نیست که از قالب ویندوز خارج بشی ;)

Yousef Salimpour گفت...

خب مخلوتشه لابد یعنی تو واقعا فکر میکنی 98 درصد سرورها ویندوزن؟!!
بعدم چرا همش به نصب و تنظیم فکر میکنی من میگم که کار پیچیده تری بخوای بکنی، مثلا بخوای یه چیزیو چک کنی بعد بر اساسش یه تصمیم بگیری، بعد یه فایل درست کنی توش نتیجه رو بنویسی و یه برنامه اجرا کنی! منم قبول دارم که اکثر مواقع لازم نیست از قالب ویندوز خارج بشی ولی اگر لازم شد چی؟ اون موقعه که باید بگی لینوکس بهتره. به خاطر همین میگم که نمیشه مطلق قضاوت کرد.

راوی گفت...

دهههههه
بابا کل کامپیوتراا، نه فقط سرور، نه فقط کاربرای شنگول.
خوب هروقت خارج شدی بگو بهتره، اما حواست باشه که فقط0.04% مواقع این اتفاق می‌افته ها :D

Yousef Salimpour گفت...

فی الواقع بیشتر از نصف اینترنت داره رو لینوکس سرو میشه
http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html

Unknown گفت...

خدا همه رو به راه راست هدایت کنه...

بلند بگو آمین. گرچه در مورد تو خدا هم عاصی شده.

راوی گفت...

دههه، این که همون لینکیه که بلبل فرستاد،
موضوعشو گفتم که..

ارسال یک نظر